Wat is de beste online marketingmix?

"Wat is de beste online marketingmix voor mijn website?" Dat is een vraag die ons regelmatig wordt gesteld. Veel bedrijfsmatige websites worstelen met de vele strategieën die gevolgd kunnen worden met online marketing. Zoekmachinemarketing in de vorm van zoekmachine-optimalisatie, adverteren via Adwords, een social media-strategie, mobile marketing of e-mail marketing? Welke keuze levert het beste rendement en welke past het beste bij de gestelde doelstelling en organisatie?

Strategische doelen

Vaak wordt door de bomen het bos over het hoofd gezien, oftewel: door alle marketingmiddelen wordt het marketingdoel vergeten. Terwijl iedere investering in online marketing voorafgegaan moet worden door de vraag: "Wat wil ik bereiken met mijn online marketing?"

Een goed online marketingplan brengt marketingdoelen in kaart. Een goed marketingdoel is een aspect dat de organisatie laat groeien. Doelen moeten voldoen aan de volgende (SMART) voorwaarden:

  • Specifiek zijn in aanpak;
  • Meetbaar zijn, direct na het online gaan van de campagne;
  • Actiegericht of Aanwijsbaar in het online of cross-mediale effect;
  • Realistisch en meeliftend op actuele trends in de online marketing aanpak;
  • Tijdsgebonden of Tijdgerelateerd en daarbij niet te ver vooruit kijkend.

Pas als de vraag wat de marketingdoelen zijn, goed is beantwoord, kan er nagedacht worden over een marketingstrategie en over een marketingmix van middelen.

Maar wat is dan de beste marketingmix? Dat hangt juist af van de gestelde doelen en de tijdsduur waarbinnen deze gehaald moeten worden. Er zijn veel middelen die gebruikt kunnen worden en deze hebben allemaal een eigen investeringsniveau, aanlooptijd, expertiseniveau en inzetniveau. Maar daarnaast is de samenstelling van een marketingmix afhankelijk van de organisatie, de aanwezige expertise en de markt waarbinnen de producten en diensten worden aangeboden. Al met al veel factoren om rekening mee te houden.

Middelen in online marketingmix

Veel gebruikte middelen binnen een online marketingmix zijn:

  • Optimaliseren van de website
  • Virale marketing
  • Content marketing
  • E-mail marketing
  • Zoekmachinemarketing
  • Microsites
  • Social media marketing
  • Online advertising
  • Mobile marketing
  • Online video marketing

We geven hieronder een inhoudelijk overzicht van een aantal veelgebruikte middelen in aflopende prioriteit.

1. Optimaliseren van de website

Van alle online marketingmiddelen is de website vaak de belangrijkste. De website is in veel marketingstrategieën prominent aanwezig en deze dient dan ook optimaal te functioneren. De optimalisatie van de website kan op drie niveaus:

  • Informatie: het optimaliseren van de informatie naar de bezoeker toe;
  • Communicatie: het proces van interactie tussen de informatie en de bezoeker;
  • Transactie: de actie van een bezoeker naar aanleiding van de informatie en de communicatie.

Daarnaast zijn aspecten als ergonomie en toegankelijkheid belangrijke factoren voor het efficiënt en doelmatig inzetten van een website.

2. Content marketing

Om bezoekers te interesseren, boeien, binden en terug te laten keren is goede (informatieve, interessante) content van levensbelang. Of het nu informatie artikelen, interessante infographics of beeldmateriaal in de vorm van foto's of video's zijn: goede content is de spil waar een internetgebruiker naar op zoek is. Content moet dus de focus zijn van de marketinginspanningen. Deze content stuurt vervolgens de andere middelen in de marketingmix aan. Of het nu de website, social media of online advertentiecampagne is. Zonder goede, interessante en boeiende content zal een bezoeker niet tot een transactie (conversie) (ver)leiden.

3. Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing is een verzamelterm voor drie belangrijke marketingmiddelen:

  • Zoekmachine-optimalisatie (SEO)
  • Zoekmachine adverteren (SEA)
  • Zoekmachine presentatie of positionering (SEP)

Alle drie begrippen zijn belangrijk in de wereld van zoekmachines: dé legitimatie om bezoekers naar informatie, producten of diensten van de website te leiden. Zoekmachine-optimalisatie zorgt er voor dat de website optimaal gepresenteerd wordt in de zoekresultaten. Het gebied van zoekmachine-optimalisatie is erg breed en heeft overlap met content marketing. Het adverteren in zoekmachines is een snelle manier om bezoekers aan te trekken. De laatste tijd heeft de presentatie van zoekresultaten in de zoekmachines steeds meer aandacht en waarde gekregen, doordat (met name) Google meer (rijkere en grafische) informatie is gaan afbeelden bij zoekresultaten. Onderstaand een voorbeeld daarvan.

In bovenstaande afbeelding wordt het zoekresultaat in Google getoond wanneer er naar "appeltaart kopen" gezocht worden. Het zoekresultaat wordt in twee kolommen getoond. In de rechter kolom worden resultaten uit winkels getoond met daaronder advertenties. In de linkerkolom worden bovenaan advertenties getoond en daaronder de gevonden websites. Deze laatste websites verdienen hun posities door goede inhoud, relevantie, reputatie, referenties en daarnaast een goede SEO.

4. Sociale media marketing

Social media is als marketingmiddel de laatste jaren volwassen geworden en biedt de mogelijkheid om snel een breed publiek aan te trekken. Zorg dat er een relatie met bezoekers wordt opgebouwd en dat deze via de social media geprikkeld blijven. Dit kan natuurlijk alleen als er nagedacht is over content marketing en gaat hand-in-hand met een goede en actuele website. Artikelen en nieuwsberichten laten zich uitstekend posten op de website en cross-posten op social media. Wetenswaardigheidjes, links en korte statusberichtjes zijn prima geschikt voor Facebook en Twitter en houden de opgebouwde volgers betrokken bij het project.

5. Mobile marketing

Het gebruik van het internet op mobiele apparaten (mobiles en tablets) is enorm gegroeid en zal het gebruik op desktops en laptops voorbij schieten. Het gebruik van mobiele marketing in de marketingmix is een logische en belangrijke. Probeer er in ieder geval voor te zorgen dat de website er goed uitziet op mobiele apparaten en ook gebruiksvriendelijk is. Veel websites zijn niet specifiek aangepast voor mobile marketing, terwijl er voldoende technieken voorhanden zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een responsive design van websites.

Conclusie

Wat is de beste marketingmix? Dat is afhankelijk van de gestelde doelen, de organisatie, budget en tijdsplanning. Begin met optimalisatie van de bovengenoemde vijf middelen, daar is al veel verbetering mee te behalen.

Een online marketingplan voor uw website

Wilt u een professioneel online marketingplan laten ontwikkelen? Wij zijn u hierbij graag behulpzaam. Het helpt u om meer rendement met online marketing te halen.

Online marketingplan

Trefwoorden